Inburgering en vakantie deel 1 - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Manon Rijk - WaarBenJij.nu Inburgering en vakantie deel 1 - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Manon Rijk - WaarBenJij.nu

Inburgering en vakantie deel 1

Blijf op de hoogte en volg Manon

07 September 2013 | Indonesië, Soerabaja

Hallo lieve volgers!

Daar ben ik weer met een nieuw verslagje! Het is ondertussen alweer bijna twee weken geleden dat ik uit ons koude kikkerlandje vertrok.
In die twee weken heb ik al weer genoeg dingen gedaan en te vertellen en uiteraard wil ik die ook met jullie delen! Aangezien de server het anders niet aan kan is het lange verhaal in twee delen.

Wonen
Zoals jullie in mijn vorige verslag vast gelezen hebben zou ik dinsdag nadat ik was aangekomen in Surabaya op zoek gaan naar appartementjes samen met Piet en Matti. We zijn naar enkele appartementencomplexen gegaan en uiteindelijk is de keuze gevallen op "Sahid Gunawangsa". Dit is een heel mooi en nieuw gebouw met hele nette appartementjes en een mooi zwembad. We hebben met zijn drieën 2 appartementjes gehuurd. 1 2-persoons appartement en 1 1-persoons appartement. Deze delen we met drieën. In het 2-persoons appartement slapen Matti en Piet en daar eten we en hangen we wat rond (hier staat namelijk een bankje e.d.). In de 1-persoons kamer slaap ik. We zitten hier redelijk dichtbij school dus met de taxi zijn we er zo.

School (Airlangga universitas)
Woensdagochtend zijn we in het appartement getrokken en daarna moesten we voor het eerst naar school. We hoefden alleen nog maar voor een gesprek te gaan. We hebben toen een leuk gesprek gehad met onze internationale studentenbegeleider Puguh. Puguh heeft ons wat dingen verteld over hoe de gebruiken zijn in Java en wat praktische zaken over ons visum e.d.
Enkele opvallende dingen in de gebruiken:
- Ze gebruiken geen toiletpapier, maar wassen zich met een waterspuit die langs de wc hangt. Ons is dus verteld dat we een eigen toiletrol mee moeten nemen als we die willen gebruiken.
- Op school moeten we een lange broek dragen en een shirtje met een kraagje en dichte schoenen. Dit is i.v.m. het geloof hier. 90% van java is moslim.
- Men moet alles met rechtse hand aangeven en aanpakken. De linkse hand wordt als onbeschoft gezien.
- Ze spreken elkaar hier altijd aan met meneer, mevrouw, maatje e.d. Wij noemen elkaar vaak gewoon bij voornaam, maar hier is het gebruikelijk om er altijd een woordje voor te zetten.
- In Nederland is het een beetje awkward om elkaar persoonlijke vragen te stellen, maar hier is dat heel normaal. Ze zullen heel snel aan je vragen hoe oud je bent en of je een vriend of vriendin hebt. Ook komen ze dichter bij je staan als ze praten. In Nederland wordt dat snel gezien als in de persoonlijke cirkel komen, maar hier is dat normaal.
Zo zijn er wat meer dingen verteld, maar om eerlijk te zijn was het te veel om te onthouden, dus daar kom ik allemaal gaanderweg wel achter.

Toen we naar het gesprek gingen dachten we dat we de maandag erop (2 september) al moesten beginnen met school en dat we die dag onze vakken dus al moesten kiezen. We kregen echter te horen dat we pas 9 September hoefde te beginnen. Onze vakken kunnen we ook dan pas kiezen. Wat dachten wij?: Mooi!!.....Vakantie!!