Surabaya, Lombok en Gili T - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Manon Rijk - WaarBenJij.nu Surabaya, Lombok en Gili T - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Manon Rijk - WaarBenJij.nu

Surabaya, Lombok en Gili T

Blijf op de hoogte en volg Manon

11 November 2013 | Indonesië, Soerabaja

Goede avond! (middag voor jullie),

Gister ben ik terug gekomen van mijn tripje met Richelle naar Lombok.
Het is een hele gezellige week geweest. Richelle is vorige week maandagochtend naar me toe gekomen met de trein vanuit Yogyakarta (want daar studeert zij). We zijn toen maandag en dinsdag in Surabaya gebleven en woensdag om 4 uur 's middags vlogen we naar Lombok, Praya. Helaas konden we niet meteen maandag al naar Lombok omdat ik woensdags op school moest gaan tekenen voor het inleveren van mijn opdracht voor midterms. Wel zuur dat dat midden in de week moest aangezien het maar even snel een handtekening was, maargoed school is belangrijk, dus doet Manon dit toch maar even.

Toen we woensdag vroegavond in Lombok aan kwamen zijn we naar Senggigi gegaan. Daar zijn we even wat gaan eten en 's avonds wat gaan drinken en daarna ons bedje in. Donderdag hebben we in Senggigi een scooter gehuurd en zijn we rondom Mataram gaan rijden om de omgeving te zien. 's avonds wederom even gezellig eten en een drankje doen. Donderdag hebben we een driver geregeld die ons mooie watervallen zou laten zien en een sasak village. Dit was een hele leuke dag! Het was nogal een beproeving om alle watervallen te zien (hiken, klimmen, bijna vallen etc.) maar het was het zeker waard. We vonden het echt geweldig mooi en hebben als blije kindjes in een zandbak zitten spelen in het water. Helaas konden de foto's niet helemaal vastleggen hoe mooi het daar was.
De sasak village daarna was ook heel leuk. Het is een traditioneel dorpje waar mensen nog heel primitief leven. We kregen een rondleiding door het dorpje en kregen het verhaal erachter te horen. Ik vond het heel interessant. Ongelofelijk hoe luxe wij dan eigenlijk leven als je ziet hoe mensen daar wonen en leven.
Na de sasak village zijn we doorgereden naar Kuta (Lombok, niet te verwarren met Bali), waar we die avond zouden overnachten. Omdat in kuta niet bijzonder veel te beleven was en we zondag al een dagje strand zouden gaan doen, hebben we besloten om toch maar een dagje en nachtje naar Gili Trawangan te gaan. Ik ga er zelf over een paar weken nog heen, maar Richelle zou er anders helemaal niet geweest zijn. De volgende ochtend hebben dus weer een driver geregeld die ons helemaal terug naar boven Senggigi (Bangsal) bracht voor de boot naar Gili trawangan. De oversteek was slechts een half uurtje.
In gili hebben we leuk wat rondgekeken en aan het strand gechillt en 's avonds uiteten en een kroegje opzoeken.
De volgende ochtend hebben we de boot weer terug gepakt naar Lombok Bangsal en een taxi terug naar kuta. En toen was ons laatste dagje alweer aangebroken. We hebben nog even op het strand gelegen bij Kuta en daarna hebben we onze spullen gepakt en zijn we richting het vliegveld gegaan voor onze vlucht terug naar Lombok.

Toen ik mensen vertelde dat ik naar Lombok ging zei iedereen tegen me van Lombok is zo mooi. Toen ik er net aan kwam dacht ik van wat is er dan mooier aan dan aan Bali en alle andere stukjes Indonesië...maar Lombok is inderdaad toch wel heel mooi. Het is minder toeristisch (op Gili T na) en daardoor nog veel puurder en gewoon heel veel mooie natuur.
Wel grappig dat op Lombok gewoon nog heel veel scooters enzo rijden en wanneer je op Gili aankomt er alleen maar fietsen en paardenwagens zijn. Er mag daar geen gemotoriseerd verkeerd komen.

Ik moet zeggen dat ik de mensen in Indonesië wel steeds asocialer ga vinden. Vooral in Lombok heb ik me op momenten echt kapot geërgerd.
Mensen nemen foto's van je zonder te vragen, of vragen het en wanneer je "nee" zegt doen ze het nog. Ook gaan ze je allemaal aanraken en sommige gaan gewoon voor je neus staan als je bijvoorbeeld op het strand ligt en gewoon je aan staan staren en tegen elkaar lopen praten in het Indonesisch alsof je ze niet hoort. Daarnaast lijken mensen hier op alle mogelijke manieren aan je telefoonnummer te komen en je gewoon te gaan smsen. Ook mensen uit winkels die je telefoonnummer nodig hadden om bijvoorbeeld credit erop te zetten of onze driver in Senggigi die ineens gaat smsen wanneer wij weer thuis zijn. Zo heeft een man voor Richelle credit gekocht voor haar telefoon via een pinautomaat maar daarvoor had je een Indonesische kaart nodig. Die man zou het dus voor haar kopen en dan zou Richelle hem cash betalen. Om de credit op haar telefoon te krijgen moest ze haar telefoonnummer invoeren op het pinautomaat en de volgende dag krijgt ze van die man die haar geholpen heeft ineens een sms. Blijkt dat hij dus gewoon op zijn rekeningafschrift ofzo heeft gekeken voor haar nummer, anders kan hij die niet hebben.
Heel veel van dat soort dingen gebeuren hier. Facebook verzoeken van vrienden van klasgenoten etcetera. Kunt hier beter niemand je naam of telefoonnummer geven, anders krijg je heel de vriendengroep en familie op je dak.
Ik begin me steeds meer te irriteren hieraan en heb daardoor ook minder geduld met de bevolking hier.

Dus nog 2 maanden voor de boeg. Over 5 weken komen papa en mama alweer richting Indonesië. En tot die tijd heb ik nog een reisje naar bali, Gili en Jakarta te gaan dus tijd gaat weer vliegen.
Nu eerst even focussen op mijn tentamens die ik net mijn eerste heb gehad en morgen en overmorgen nog totaal 3.

Leren, leren, leren.... daarna weer vakantie, vakantie, vakantie.

De foto's komen weer op facebook! ;)

Liefsss uit het (soms veel te warme) Indonesië.

  • 11 November 2013 - 13:58

    Richelle:

    Yooooo mate! Je vergeet de grappigste dingen te vertellen.

  • 11 November 2013 - 14:13

    Manon De Rijk:

    Oke voor jou zal ik apart een blog met de grappige delen van de reis aanmaken ;p Niet dat dat overkomt via blog maargoed :P

  • 11 November 2013 - 15:53

    Ien De Rijk:

    hee Richelle

    Vul jij dit verslag dan eens aan ik ben ook wel nieuwsgierig naar die grappige delen van jullie reisje. En natuurlijk ook naar jouw indonesie avonturen.

  • 11 November 2013 - 16:18

    Anneke:

    Hallo Manon,

    Wat een avonturen.... en geweldige stukken omgeving komen er in jouw leven daar in Indonesië..!
    Ik kan wel lezen dat je volop geniet!
    Als je studie er ook zo vlot gaat, dan is het helemáál genieten!
    Heel veel succes ermee!
    Liefs........
    Tante Anneke

  • 11 November 2013 - 16:30

    Helma:

    Manon,

    No worries, de Italianen worden ook steeds irritanter :P. hier wordt je zo ongeveer op de dansvloer half aangerand. Als je alleen met meisjes uitgaat ben je echt de lul, heel de avond van die vervelende jongens om je heen die je vastpakken etc etc.
    Nederland en (soms) Fontys is echt zo slecht nog niet hè!

    Nog veel plezier in je laatste twee maanden!

  • 11 November 2013 - 16:36

    Manon De Rijk:

    Haha geloof mij Helma.. dat is hier ook. Je voelt dan overal handen en je weet niet van wie ze zijn haha.
    Maar scheelt dat we hier in Java weinig tot niet uit gaan en in Bali is dat weer niet zo erg het geval. Een beetje maar. Maar inderdaad.. sommige dingen leer je zeker waarderen zo! ;) Maar verder moeten we hier genieten zo lang het kan en daarna kunnen we in Nederland van de dingen genieten die we hier gemist hebben ;)

    Gaat helemaal goedkomen, dankjewel. Jij ook nog veel plezier! x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Manon

Actief sinds 27 Mei 2013
Verslag gelezen: 970
Totaal aantal bezoekers 8402

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2013 - 21 Januari 2014

Minor in Surabaya

Landen bezocht: