School en Yogyakarta - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Manon Rijk - WaarBenJij.nu School en Yogyakarta - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Manon Rijk - WaarBenJij.nu

School en Yogyakarta

Blijf op de hoogte en volg Manon

16 September 2013 | Indonesië, Soerabaja

En daar ben ik weer. Er is weer een weekje voorbij!

Na Bali was het even een paar dagen rustig. Niet heel veel gedaan en genoten van even helemaal niks doen. Beetje zwemmen en laptoppen en boekje lezen.

School
Die maandag en dinsdag nadat we uit Bali terug kwamen moesten we voor het eerst naar school om lessen te gaan volgen.
Het was vanaf het begin af aan al een drama. Maandag vielen er twee lessen uit en de derde les (die eigenlijk in het Engels zou moeten zijn) begon met de zin :"I can't really teach you this lesson very good in English so we are going to do it in Indonesian". Waarop wij antwoorden dat wij geen Indonesisch kende en de leraar alleen maar antwoordde: "it will be Ok, the exam is in English". Wij dachten oke fijn, dit wordt hem dus al niet. Vervolgens dinsdag was de eerste les in het Engels (heel slecht onverstaanbaar Engels!), maar gebruikte de leraar in de lessen wel een deel van een Indonesisch boek aangezien hij die stof niet in Engelse boeken heeft kunnen vinden. Daarna hadden we een tussenuur en dan zouden we onze tweede les die dag hebben. Na een uur wachten op de leraar gingen we vragen of de les überhaupt wel doorging, waarop we het antwoord kregen dat de les al voorbij was. Wat bleek nu.... ze hadden de les verschoven naar ons tussenuur en wij wisten daar natuurlijk weer niets vanaf.
Vandaag heb ik wederom weer les gehad. Ik heb nogmaals de les proberen te volgen die in het Indonesisch gegeven wordt, in de hoop dat er toch iets van te begrijpen viel, maar nu heb ik voor die les de handdoek in de ring gegooit. Volgens viel de les 's middags laat weer uit. De eerste les ging wel. Het was redelijk Engels.
Tot nu toe probeer ik nog hopeloos en wanhopig te zoeken naar lessen waarmee ik mijn studiepunten ga kunnen behalen.

Yogyakarta
Afgelopen weekend ben ik naar Richelle en Bas in Yogyakarta gegaan. Ik kende hun al vanaf thuis en Richelle (die bij mij in de klas zat) is een goede vriendin van mij geworden.
Afgelopen donderdagavond ben ik naar haar toe gegaan met de trein en vanochtend (maandag) heel vroeg ben ik weer naar Surabaya terug gegaan om vervolgens meteen naar de les te gaan. De treinrit duurde zo'n 4 uur en 45 minuten. Ik had op een mooie route gehoopt zodat ik wat leuks kon zien, maar dit viel tegen.
Het weekend was erg leuk!! Heel leuk sowieso om hun weer te zien, maar ook leuke dingen gedaan. Donderdagavond zijn we gaan stappen in Republik. Vrijdag hebben we een beetje bij het huis gechilld en 's avonds zijn we naar Richelle en Bas hun school gegaan voor een cultural event. Dit was erg leuk om te zien omdat de verschillende nationaliteiten die op die school zitten hun land moesten presenteren doormiddel van een origineel dansje of liedje etc. De Nederlandse studenten hebben het is een nacht van Guus Meeuwis gezongen (geplaybackt).
Daarna nog even wat eten en op een schappelijke tijd ons bedje in.
Zaterdag zijn Richelle, Amanda(haar huisgenoot) en ik gaan shoppen in een klein winkelcentrum. Daarna zijn we ons klaar gaan maken voor het verjaardagsfeest van Bas die avond. Het feest was heel gezellig! Veel internationale studenten die kwamen en daarna zijn we op stap gegaan met zijn alleen. Zondag lekker uitslapen en daarna zijn Richelle en ik wederom gaan shoppen, alleen nu in een groter winkelcentrum.
's avonds zijn we gaan uiteten en toen op tijd naar bed aangezien ik vanochtend om 6 uur opgehaald zou worden door de taxi.

Aangezien ik zoveel leuke mensen heb ontmoet ik Yogyakarta en ik gehoord heb dat de school daar beter geregeld is (misschien omdat er ruim 80 internationale studenten zijn, en bij mijn school zijn wij de enige 3) heb ik besloten om de school in Yogyakarta een mail te sturen of het eventueel mogelijk is om over te stappen naar hun school. Ik zou dan bij Richelle gaan wonen en dezelfde lessen gaan volgen. Of het kan...weet ik niet, maar nooit geschoten altijd mis.
Richelle en ik hebben andere levensstijlen in Indonesie heb ik wel gemerkt, maar toch lijkt het me wel heel leuk om daar heen te gaan. Tot nu toe vermaak ik me wel in Surabaya, maar de school en het contact met andere studenten is me wel iets tegengevallen.
Ik had verwacht dat er heel veel internationale studenten zouden zijn en je veel studenten op school leert kennen en dan samen leuke dingen gaat doen, maar de realiteit hier is dat je veel doet met degenen met wie je woont en verder de andere studenten niet veel ziet aangezien ze op een andere school en in een ander appartement zitten en daardoor een ander ritme hebben. Verder leren we niet veel mensen kennen op school aangezien er weinig mensen Engels kunnen en er ook geen andere internationale studenten zijn op onze school.
Ik heb het idee dat dit bij Richelle en Bas een stuk meer is zoals ik het in eerste instantie verwachtte.

Nouja, zoals je leest was mijn week niet super spannend, maar toch weer even een leuk reisje ondernomen en gestresst om school.
Ik ga het antwoord afwachten van de school in Yogyakarta en dan zal ik wel zien wat er gaat gebeuren.

Tot de volgende keer weer!!
Liefs vanuit Surabaya

  • 17 September 2013 - 15:14

    Anneke Boerboom:

    Ha Manon,

    Het is inderdaad erg jammer, dat de school niet brengt wat je beloofd werd; tenminste wat jij er van verwacht had. Goed van je om stappen te ondernemen, zodat je er meer plezier in kan krijgen en beter je studiepunten binnen kan gaan slepen.
    Ik hoop dat die school je verzoek zal inwilligen, zodat je weer positief je studie kan vervolgen en een nog fijnere tijd zal hebben in het verre Indonesië..!
    Maak er wat van...., maar vooral: GENIET ERVAN..!
    Groetjes..... tante Anneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Manon

Actief sinds 27 Mei 2013
Verslag gelezen: 254
Totaal aantal bezoekers 8420

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2013 - 21 Januari 2014

Minor in Surabaya

Landen bezocht: